This paper examines the resistance practices that the ranqueles implemented for tolegitimize their cultural identity and to reply military dominance during the desertconquest. The resistance concept that is applied here means the ranquel willingnessand the agency to deal with the political and military power. First, using GIS tech-niques and conceptual premises of Landscape Archaeology, the spatial distribution ofRanqueline encampments from 1776-1879 it is analyzed. Second, the informationobtained is correlated with documentary references and any inferences about the set-tlement pattern, continuity and change are made. Since the beginning of the ranqueloccupation at the caldenar, the settlement pattern would have maintained a structureof encampments grouped or fused in an area of the regional landscape. By contrast,for the moments of military subjection, the fission or disaggregation of encampments, with smaller number of awnings, is observed. That fission would have been both aresponse to the havoc that was causing by smallpox as a tactic of resistance against the military hegemony. The nearest distance between encampments and the small numberof people and animals, would have favored the survival, movement and the rapidcommunication.
Se analizan las prácticas de resistencia que habrían implementado los ranqueles paralegitimar su identidad cultural y para enfrentar la dominación militar durante la con-quista del desierto. El concepto de resistencia que se aplica designa la voluntad y laagencia de los ranqueles para hacer frente al poder político y militar. En primer lugar,utilizando técnicas del SIG y premisas conceptuales de la Arqueología del paisaje, seanaliza la distribución espacial de las tolderías ranquelinas desde 1776 a 1879. En se-gundo lugar, la información obtenida se correlaciona con referencias documentales yse efectúan inferencias sobre el patrón de asentamiento, su continuidad y cambio.Desde el inicio de la ocupación en el caldenal, el patrón de asentamiento habría con-servado una estructura de tolderías agrupadas o fusionadas en un sector del paisajeregional. Por el contrario, para los momentos del avasallamiento militar, se observa ladisgregación o fisión de tolderías con menor número de toldos. La fisión habría sidotanto una respuesta a los estragos que causaba la viruela como una táctica de resisten-cia a la hegemonía militar. La distancia más cercana entre tolderías y el número redu-cido de habitantes y animales, habría favorecido la subsistencia, el traslado y la comu-nicación rápida.