This paper reviews the official records of graduate students’ theses (“Licentiate degree”) in Anthropological Sciences (specialization in Archaeology) from the Facultad de Filosofía y Letras (FFyL) (“College of Philosophy and Literature”), Universidad de Buenos Aires (UBA), as tools to collect basic information regarding the theses written during the 1980-2012 period. Hence, reasonable inferences are drawn regarding the diverse socio-historical conditions that may explain the selection of topics, the materials analysed, the geographical areas and periods considered, the qualifications given, etc. The ultimate goal is to determine if these records can be accepted as valid documents to understand the role of the theses in the contemporaneous historical development of the discipline. Thus, the social context where these theses were proposed and written will be considered. The results of the analysis carried out concluded that these records are useful to discuss some aspects of the current situation of the discipline, with certain shortcomings that the study of the whole text of the theses, together with other variables, may compensate.
En este trabajo se estudian las actas de las tesis de licenciatura en Ciencias Antropológicas (orientación Arqueológica) de la Facultad de Filosofía y Letras (FFyL) de la Universidad de Buenos Aires (UBA), como herramienta para acceder a información básica respecto de las tesis realizadas en el período 1980-2012. Así, se busca realizar inferencias razonables respecto de distintos factores socio-históricos que explican la elección de temas, los materiales analizados, las áreas y períodos trabajados, las calificaciones obtenidas, etc. y determinar si dichas actas constituyen documentos válidos para comprender qué importancia tuvieron o qué rol jugaron las tesis en el desarrollo de la historia disciplinar contemporánea. Se evalúa, por lo tanto, el contexto social en el que surgieron y desarrollaron las tesis. A partir de los resultados obtenidos consideramos que las actas de tesis son útiles para discutir algunos aspectos de la historia disciplinar contemporánea, aunque con limitaciones que el análisis de las tesis en sí mismas, junto con otras variables, podrían superar.