The transport sector is one of the main actors for emissions of greenhouse gases, these emissions have been increasing in recent decades, reaching values never before achieved despite technological improvements implemented in transportation. This situation requires special attention, especially in developing cities where economic and population growth brings higher levels of car ownership and distances traveled. This paper examines CO2 emissions from the demand point of view of transport in the Metropolitan Area of the Aburrá Valley (AMVA) and Medellín. The data for this survey were used EOD2012 daily mobility. The results allowed to know how the variables related to travel, socioeconomic and territorial variables contribute to CO2 emissions. In addition, a CHAID decision tree was used to observe how socioeconomic factors affect the decision to use a mean of transport more contaminating than others, realizing the close relationship between income and CO2 emissions by transport use.
El sector del transporte es uno de los principales responsables de las emisiones de gases de efecto invernadero, estas emisiones han venido aumentando en las últimas décadas llegando a valores nunca antes alcanzados a pesar de las mejoras tecnológicas implementadas en los medios de transporte. Esta situación requiere de especial cuidado sobre todo en ciudades en desarrollo donde su crecimiento económico y demográfico lleva consigo mayores niveles de motorización y de distancias recorridas. El presente trabajo estudia las emisiones de CO2 desde el punto de vista de la demanda de transporte en el Área Metropolitana del Valle de Aburrá (AMVA) y Medellín, para ello se emplearon los datos de la encuesta de movilidad cotidiana EOD2012. Los resultados permitieron conocer cómo las variables relativas al viaje, variables socioeconómicas y territoriales contribuyen a las emisiones de CO2. Además, se empleó un árbol de decisión tipo CHAID para observar de qué manera los factores socioeconómicos afectan la decisión de usar un medio de transporte más contaminante que otro, dando cuenta de la estrecha relación entre renta y emisiones de CO2 por el uso del transporte.
Fil: Ríos Bedoya. Vanessa. Escuela de Economía y finanzas. Universidad EAFIT; Colombia.