DSpace Repository

La filosofía política de Dante Alighieri en la Monarchia

Show simple item record

dc.creator Schneider, Jakob Hans Josef
dc.date 2006/06/05
dc.date.accessioned 2023-04-18T20:37:19Z
dc.date.available 2023-04-18T20:37:19Z
dc.identifier.citation Schneider, J. H. J.(2006). La filosofía política de Dante Alighieri en la Monarchia. Patristica et Mediaevalia, 27, 25-49. http://repositorio.filo.uba.ar:8080/xmlui/handle/filodigital/16348
dc.identifier.issn 0325-2280
dc.identifier.uri http://repositorio.filo.uba.ar:8080/xmlui/handle/filodigital/16348
dc.description Fil: Schneider, Jakob Hans Josef. Universidad de Tubingen; Alemania
dc.description.abstract El objeto central del De monarchia de Dante es exponer qué es la “temporalis Monarchia” y qué “typo (…) et secundum intentionem” (I, ii). Dado que la filosofía es siempre, de acuerdo con Aristóteles, un conocimiento de principios, Dante busca el “principium directivum” de la política. Estos son la pax universalis y el bonum commune de toda la humanidad, esto es, la realización del intellectus possibilis. Pero, aunque aluda aquí a la doctrina de la unidad del intelecto de Averroes (I, iii) no es esta realmente una de las fuentes centrales del pensamiento político dantesco. Las fuentes principales son Aristóteles y el Liber de causis. Al referir a la dialéctica de la unidad y la pluralidad, la última siendo uno de los presupuestos y condiciones de la política, Dante utiliza la forma de argumentación del Liber de causis pero no así su trasfondo metafísico. Considera que el objetivo de la filosofía política es demostrar cómo puede haber unidad en la pluralidad.
dc.description.abstract In his De monarchia, first of all, Dante wants to show what is the “temporalis Monarchia”, and that “typo (…) et secundum intentionem” (I, ii). Because philosophy always is, with Aristotle, a knowledge of principles Dante is searching for the “principium directivum” of Politics. These are the pax universalis and the bonum commune of whole mankind, i.e. the realization of the intellectus possibilis. But the allusion to Averroes’ doctrine of the unity of intellect (I, iii) is not really one of the main sources of Dante’s political thinking. The main sources are Aristotle and the Liber de causis. In favour of the dialectic of unity and plurality, the latter being one of the presuppositions and conditions of politics, Dante refers to the Liber de causis taking over its form of argumentation but not the metaphysical background. To demonstrate how there can be unity in plurality, is the task of political philosophy.
dc.format application/pdf
dc.format.extent 25-49
dc.language spa
dc.publisher Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Instituto de Filosofía Alejandro Korn. Sección de Filosofía Medieval.
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source Patristica et Mediaevalia, 27 (2006)
dc.subject EDAD MEDIA
dc.subject UNIDAD
dc.subject RENACIMIENTO
dc.subject FILOSOFÍA POLÍTICA MEDIEVAL
dc.subject DANTE
dc.subject MEDIEVAL POLITICAL PHILOSOPHY
dc.subject RENAISSANCE
dc.subject MIDDLE AGES
dc.subject UNITY
dc.title La filosofía política de Dante Alighieri en la Monarchia
dc.title.alternative The Political Philosophy in the Monarchia of Dante Alighieri
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:ar-repo/semantics/artículo
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account