The levels of accessibility in public transportation are a critical element to evaluate and planning the service. Increase awareness of this situation can lead to substantial improvements in access opportunities by users, especially at local level, what is very difficult in the classical aggregate transport models. In this way, our model proposes to focus the analysis of the travel demand to transportation at the bus stop level, combining an intensive fieldwork to collect date and the use of GIS tools to calculate variables, such as reached distance for obtain a model demand. The aim of the paper is to analyse the volume of passengers that access to public transportation at each bus stop in Resistencia and the distances walked to them. This seeks to reconstruct the spatial behaviour of passengers at the local level through an empirical function, known as distance decay curve.
Los niveles de accesibilidad en el transporte público son un elemento crítico para evaluar y planificar el servicio. Aumentar el conocimiento de esta situación puede aportar mejoras sustanciales en las oportunidades de acceso por parte de los usuarios, especialmente a nivel local, algo que en los clásicos modelos agregados de planificación del transporte resulta dificultoso. En este sentido, se propone centrar el análisis de la demanda de viajes en transporte público a nivel de paradas, combinando una importante tarea de campo para el relevamiento de datos y un fuerte apoyo que busca reconstruir el comportamiento espacial de los pasajeros a nivel local por medio de una función empírica, conocida como curva de distance decay.
Fil: Cardozo, Osvaldo Daniel. CONICET. Universidad Nacional del Nordeste, Departamento de Geografía, Laboratorio de Tecnologías de la Información Geográfica; Argentina.
Fil: Da Silva, Cristian Javier. CONICET. Universidad Nacional del Nordeste, Laboratorio de Tecnologías de la Información Geográfica; Argentina.