In this study I intend to analize - in the context of a series of processes of urban transformations that have been taking place in Buenos Aires since the 90s- the problems conceming the "new modem spaces", namely, the different private urbanizations. This new type of urbanizations, which specialists relate mainly to the arrival of the global city, are mostly located in the northem area of Gran Buenos Aires, with an increasing influence on other areas such as La Plata , Ezeiza , among others.In this article I will focus on one of its aspects: the incidence of the spatial-temporal dimensions in the constitution of this urban phenomenon.This choice is, by no means, arbit1·ary, as both methodology and theoretical problems converge in these dimensions.On the one hand , this will enable us to think about the space-time relation in this urban phenomenon, which is deeply connected to specific processes inherent in the context of globalization, where we wimess the compression of space by the effect of time. On the other, we will be able to explore and disclose issues connected to the urban anthropological field work, namely, the subject-researcher relation with respect to the social constitution of these dimensions and its incidence in the reduction of this "field", taking into account that this type of urbanization is shaped between the "city in the highway" and the "garden-city".
En este trabajo me propongo analizar, en el contexto de una serie de procesos de transformación urbana que están teniendo lugar en Buenos Aires, desde los '90, la problemática de los ’nuevos espacios modernos’ -me refiero a los diferentes emprendimientos privados-. Este nuevo tipo de urbanización que los especialistas mayormente vinculan con la llegada de la ’ciudad global', se ubican mayoritariamente en la zona norte del Gran Buenos Aires, con influencia en los últimos tiempos sobre otras zonas, como La Plata, Ezeiza, entre otras. En este artículo focalizaré en uno de sus aspectos, me refiero a la incidencia de las dimensiones espacio-temporales en la constitución de esta problemática urbana. Esta elección no resulta arbitraria, debido a que en dichas dimensiones convergen problemas tanto metodológicos como teóricos. Por un lado, nos llevara a reflexionar sobre la relación espacio—tiempo en este fenómeno urbano altamente vinculado a procesos propios del contexto de la globalización, en el que se especula asistimos a la compresión del espacio por efecto del tiempo. Por el otro, nos permitirá profundizar y develar cuestiones ligadas al trabajo de campo antropológico urbano, específicamente la relación sujeto-investigador respecto de la constitución social de estas dimensiones y su incidencia en el recorte del ’campo’, considerando que este tipo de emprendimientos se conforman entre la ’ciudad en la autopista’ y la ’ciudad jardín’.