2024-03-28T08:32:37Zhttp://repositorio.filo.uba.ar/oai/requestoai:repositorio.filo.uba.ar:filodigital/23372021-11-09T18:01:23Zcom_filodigital_12145com_filodigital_10805com_filodigital_1832com_filodigital_9com_filodigital_5com_filodigital_3412com_filodigital_3408com_filodigital_3251com_filodigital_1941com_filodigital_3369com_filodigital_149com_filodigital_11com_filodigital_151col_filodigital_12165col_filodigital_3494col_filodigital_3373col_filodigital_2043
2016-10-04T22:22:56Z
urn:hdl:filodigital/2337
Incidencia del puerto en la ciudad. La experiencia latinoamericana de renovación de los waterfronts
Port
city
urban project
planning
Latin America
Puerto
ciudad
urbanismo
planificación
América Latina
Porto
cidade
urbanismo
planejamento
América Latina
Ports have influenced the urban structure, the economy, the image and the culture of the city. Docks, buildings, facilities and port spaces in many cities have become obsolete because of the evolution of the maritime transport. Especially from the 80’s some of these old port areas have been opened to the city, being provided with new uses and new activities. Guidelines and intervention principles good for the Latin-American cities with possibilities of restoration or renewal of their port spaces can be obtained from the analysis of the most important experiences of port transformations in the world, in particular those from the same region.
El puerto ha tenido históricamente una incidencia en la estructura urbana, en la economía, en la imagen y en la cultura de la ciudad. La evolución del transporte marítimo ha dejado obsoletos muelles, edificios, instalaciones y espacios portuarios en muchas ciudades. Especialmente a partir de la década de 1980, algunas de estas viejas áreas portuarias han sido abiertas a la ciudad dotándolas de nuevos usos y creando nuevas actividades. El análisis de las principales experiencias de reconversión portuaria en todo el mundo –y particularmente las de la propia región- permite obtener unos criterios y principios de actuación válidos para la extensa red de grandes ciudades portuarias latinoamericanas con posibilidades de rehabilitación y reconversión de sus espacios portuarios.
Para acceder al Dossier utilice el link: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/1222
2016-10-04T22:22:56Z
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2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 70-86
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2016-10-04T22:22:57Z
urn:hdl:filodigital/2352
La movilidad en una zona metropolitana mexicana, caso de estudio: Querétaro, México
Metropolitan trips
means of transportation
population
Mexico
Viajes metropolitanos
medios de transporte
población
México
Deslocamentos metropolitanos
transportes metropolitanos
população
México
The metropolitan growth of cities affects most Latin-American countries nowadays, producing human settlements on the outskirts of the cities. Sprawled areas reveal a number of important characteristics of functional integrity with respect to downtowns. Mobility of people within the Queretaro Metropolitan Area (QMA) is our case study, so this research analyzes the characteristics of the movement of people within this medium-sized Mexican city. By using survey data and both descriptive statistics and logistic regression methods, we examine the socioeconomic characteristics of individuals which most influence the choice of urban means of transportation. The results achieved show the way in which individual income is a crucial factor when speaking about the choice of means of transportation: the more income increase, the more significant influence produces on the travel rate of the people studied.
El fenómeno metropolitano afecta hoy en día a la mayor parte de los países latinoamericanos, produciendo asentamientos humanos en la periferia de las ciudades, los cuales presentan características de integración funcional a su núcleo central. La presente investigación se centra en el análisis de las características de los desplazamientos de personas en la Zona Metropolitana de Querétaro (ZMQ), como caso de estudio. Mediante el empleo de estadística descriptiva y de regresiones logísticas, analiza las características socioeconómicas de los individuos que influyen en su elección de un medio de transporte. Los resultados muestran cómo el ingreso del individuo es un factor determinante en la elección del medio de transporte y cómo ese ingreso, al incrementarse, influye de manera determinante en la tasa de viajes de los habitantes estudiados.
Para acceder al Artículo utilice el link: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/1228
2016-10-04T22:22:57Z
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2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 167-197
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2016-10-04T22:22:58Z
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Presentación Dossier: Puerto y ciudad
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2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 1-15
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2016-10-04T22:22:59Z
urn:hdl:filodigital/2370
A orillas el río. La relación puerto-ciudad en la transformación urbana de Rosario
City-port
waterfront
urban-restructuring
Rosario
Ciudad-puerto
frente fluvial
reconversión urbana
Rosario
Cidade-porto
Beira de Rio
Reestruturação urbana
Rosario
The riverbank of the Paraná is the main factor of the formation and transformation of Rosario, since it is because the river functions as a cultural corridor and a communication path that the city-port was established. The productive processes linked to this riverfront are key components in urban settings since its origins and its traces continue to be active in contemporary processes that take place in the city and its region. However, the relationship between port facilities and urban development has generated numerous complaints and discussions since the beginning of the 20th century. Therefore, population discontent manifests itself through the existing disconnection between the city and the river, because of the barrier that these infrastructures generate in the central area. Nevertheless, despite repeated proposals, plans and discussions, it is only since the return of democracy in 1983 that a network of factors occured that make it possible to begin long-awaited port railway restructuring of the riverfront. Thus, in recent decades the conversion of the central coast of Rosario has been happening enabling a riverbank recovery from a new perspective on public space and the existing heritage footprints.
La ribera del Paraná resulta el factor principal de conformación y transformación de Rosario, ya que es a partir de la función del río como corredor cultural y vía de comunicación que la misma se constituye como ciudad-puerto. Los procesos productivos vinculados a este frente fluvial resultan componentes claves en la configuración urbana desde sus orígenes y sus marcas continúan siendo activas en los procesos contemporáneos que toman lugar en la ciudad y su región. No obstante, la relación entre las instalaciones portuarias y la trama urbana ha generado numerosos reclamos y debates desde principios del siglo XX. Se manifiesta así un malestar en la población por la separación existente entre la ciudad y el río, debido a la barrera que generan estas infraestructuras en el área central. Sin embargo, a pesar de reiteradas propuestas, planes y debates, es recién a partir del retorno democrático de 1983 que se sucede un entramado de factores que posibilitan el comienzo de las reestructuraciones ferroportuarias. De este modo, en las últimas décadas se produce la reconversión de la costa de Rosario, posibilitando una recuperación ribereña desde una nueva mirada sobre el espacio público y las huellas patrimoniales existentes.
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2016-10-04T22:22:59Z
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2015-06
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 87-109
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2016-10-04T22:23:03Z
urn:hdl:filodigital/2388
El impacto sociocultural de las transformaciones en el puerto de Barcelona
Sociocultural impact
urban transformation
ports
urbanism
Barcelona
Impacto sociocultural
transformación urbana
puertos
urbanismo
Barcelona
Impactos socioculturais
transformação urbana
portos
urbanismo
Barcelona
The recent transformations in the port of Barcelona have raised the question of the sustainability of these changes, given the strong socio-economic, urbanistic and cultural impact that they have on their immediate surroundings. These projects- as a state-sponsored tool of urban transformation- should be thought out and evaluated in such a way that the changes introduced generate minimum negative impact and the greatest possible economic and social benefits for all the citizens. The consequences that have emerged in the case of the port of Barcelona, and in other Spanish ports, might serve as a guide in the creation of integrated and inclusive projects.
Las recientes transformaciones en el puerto de Barcelona abren interrogantes sobre la sostenibilidad de estos cambios, dado el fuerte impacto socioeconómico, urbanístico y cultural que implican sobre sus áreas consolidadas inmediatas. Estos proyectos -como herramienta de transformación urbana desde el Estado- deben ser previstos y evaluados para que los cambios introducidos generen el mínimo impacto negativo y la mayor rentabilidad económica y social para el conjunto de la ciudadanía. Las repercusiones surgidas en el puerto de Barcelona, similares a las producidas en otros puertos de España, pueden servir de guía para crear proyectos integrales e integradores.
Para acceder al Dossier utilice el link: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/1219
2016-10-04T22:23:03Z
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2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 16-29
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2016-10-04T22:23:04Z
urn:hdl:filodigital/2402
O projeto Porto Maravilha de revitalização da área portuária do Rio de Janeiro entre inovações e retrocessos na produção do espaço urbano
Waterfront
Porto Maravilha
city/port relationship
spatial homogenization and differentiation
Rio de Janeiro
Waterfront
Porto Maravilha
Relação cidade/porto
homogeneização e diferenciação espacial
Rio de Janeiro
Since the pioneering initiatives of the 1960s in the United States of America, projects of functional reconversion and socioeconomic redevelopment of seaport cities degraded areas have multiplied around the world. In a global context of redefinition of port / city interfaces, our text presents the urban operation “Porto Maravilha” of refunctionalisation of the Rio de Janeiro waterfront reflecting on the relationship between the local and the global scales dynamics of reproduction of generics urban objects and the production of singular amenities. In the competition among internacional cities to attract investments flows, events, tourists and goods, Brazil’s “company town” so bets concomitantly in dynamic homogenization of space and valuing urban, historic, cultural, scenic singularities to create competitive advantages. On the other hand, the relationship between the city and the port is not a subject of debate.
Desde as iniciativas pioneiras da década de 1960 nos Estados Unidos, os projetos de reconversão funcional e socioeconômica de áreas portuárias degradadas das cidades marítimas vêm se multiplicando pelo mundo. Num contexto de redefinição da interface porto/cidade, nosso texto apresenta a operação urbanística “Porto Maravilha” de refuncionalização do waterfront do Rio de Janeiro refletindo sobre a articulação das escalas local e global na reprodução de objetos urbanísticos genéricos e na produção de amenidades singulares que caracteriza esse projeto. Na competição entre as metrópoles internacionais para atrair fluxos de investimentos, eventos, turistas e mercadorias, a “cidade-empresa” brasileira aposta assim concomitantemente em dinâmicas de homogeneização do espaço e na valorização singularidades urbanísticas, históricas, culturais, paisagísticas para criar vantagens competitivas. Por seu lado, a relação entre a cidade e o porto não faz objeto de debates.
Para acceder al Dossier utilice el link: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/1225
2016-10-04T22:23:04Z
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2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 110-126
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2016-10-04T22:23:05Z
urn:hdl:filodigital/2420
La remodelación de la Marina Port Vell de Barcelona: estudio de caso sobre el papel del City branding en el gobierno urbano
Marina Port Vell
Salamanca Group
City branding
monopoly rents
Barcelona
superyachts
Marina Port Vell
Samanca Group
ciudad marca
rentas de monopolio
Barcelona
Yates de lujo
Marina Port Vell
Samanaca Group
Marca da cidade
rendas de monopólio
Barcelona
iates de luxo
In 2011 the concession on the Marina in the Port Vell area of the port of Barcelona was bought by a British insurance company, Salamanca Group. With the backing of the municipal authorities in Barcelona, Salamanca Group unveiled plans to reequip the marina so that it could specialise in the berthing and maintenance of superyachts- the biggest and most expensive privately owned yachts in the world. This development would require significant changes to the Port Vell area that would have a strong impact on the resident population of the areas neighbouring the port. In spite of this there was little or no process of consultation. This paper argues that the process by which the redevelopment of the Port Vell marina was conceived, approved and executed provides a exemplary illustration of the dynamics of city branding that have come to dominate the governance of Barcelona in particular and the entrepreneurial city more generally. These dynamics will be analysed using the redevelopment of the Marina as a case study.
En el año 2011 la concesión de la marina de Port Vell en el puerto histórico de Barcelona pasó a manos de una compañía de seguros británica, Salamanca Group. Con el respaldo de las autoridades municipales de Barcelona, Salamanca Group anunció su intención de remodelar el puerto deportivo para especializarse en el atraque y mantenimiento de yates de lujo, los yates de propiedad privada más grandes y caros del mundo. Este proyecto requirió cambios significativos en el área de Port Vell, con un fuerte impacto en la población de las áreas vecinas. A pesar de ello, prácticamente no se llevó a cabo ningún proceso de consulta. Este artículo sostiene que el proceso por el que fue concebida, aprobada y ejecutada la remodelación de la marina de Port Vell ilustra de forma ejemplar las dinámicas del City branding (hacer de la ciudad una marca) que han llegado a dominar el gobierno de Barcelona en particular y el de la ciudad emprendedora en general. Se analizarán dichas dinámicas partiendo de la remodelación de la marina de Port Vell de Barcelona como estudio de caso.
Para acceder al Dossier utilice el link: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/1220
2016-10-04T22:23:05Z
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2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 30-47
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2016-10-04T22:23:07Z
urn:hdl:filodigital/2434
Cambios recientes del tráfico de pasajeros en los aeropuertos españoles: modificaciones acusadas en un contexto económico desfavorable
Air transport
passengers traffic
territorial organization
economic crisis
Spain
Transporte aéreo
tráfico de pasajeros
organización territorial
crisis económica
España
Transporte aéreo
tráfego de passageiros
organização territorial
crise econômica
Espanha
The rapid development of air transportation in Spain has been one of the most characteristic elements of the recent evolution of the Spanish transportation system. An increase in passenger traffic occurred in the context of an economic boom and the deregulation and liberalization of the air transportation market. However, after several years of economic and financial crisis, there has been a sharp decline in the movement of passengers, mainly caused by the weakness of internal and domestic traffic. Nevertheless, due to a complex and complicated market in terms of spatial organization, decreases in traffic have affected different airports to a different extent. The main objective of this research has been to analyze the scope of the decline in air traffic passengers and its causes, effects and consequences, for the whole of the Spanish territory as well as in the different centers of the airport system.
El rápido desarrollo del transporte aéreo en España ha sido uno de los elementos más característicos de la evolución reciente del sistema español de transporte. En buena medida se produce en el contexto de bonanza económica y durante los últimos lustros de desregulación y liberalización del mercado aéreo. Recientemente, tras varios años de crisis económica y financiera, se registra un acusado descenso del movimiento de pasajeros, causado principalmente por el debilitamiento del tráfico interior o doméstico. Ahora bien, al tratarse de un mercado complejo y complicado en su organización espacial, la reducción del tráfico afecta de forma dispar a los diferentes aeropuertos. El objetivo central de esta investigación es analizar la dimensión del descenso del tráfico aéreo de pasajeros, sus causas, efectos y consecuencias, tanto para el conjunto del territorio español, como en los diferentes centros del sistema aeroportuario.
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2016-10-04T22:23:07Z
2016-10-04T22:23:07Z
2015-06-23
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 127-149
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2016-10-04T22:23:09Z
urn:hdl:filodigital/2451
Dinámicas portuarias del litoral metropolitano del Paraná desde 1990
Port terminals
Argentina
Paraná
metropolitan territory
port stakeholders
Terminales portuarias
Argentina
Paraná
territorio metropolitano
actores portuarios
Terminais portuárias
Argentina
Paraná
território metropolitano
atores portuarios
The port reform of 1992 has made the recovery of Argentinean ports possible, specifically on the Paraná coast between Buenos Aires and Rosario. Although the trajectory of these two metropolitan ports is well known, it is not the case of the ports located in medium-sized cities in the interval. This article aims to study the port dynamics in this territory in its spatial, institutional and functional dimensions, focusing on two scales: the metropolitan coast and the urban center of Campana-Zárate. The hypothesis is that the coast structures itself around an original model: the port terminals of the coastal medium-sized cities are the most dynamic, both fluvial and maritime, and show a balanced traffic composition between imports and exports. Therefore, these port cities feed on metropolitan processes but also structure theses processes as a place of anchoring the globalized flows. The first objective is to propose a fine typology of the hundred port terminals through a GIS. The second is to analyze the relationships between the major stakeholders in the port processes. The case of Campana-Zárate is very revealing of these relationships at a municipal scale. Several field visits and interviews have allowed us to understand them.
La reforma portuaria de 1992 ha permitido la reactivación de los puertos argentinos, específicamente en el litoral del bajo Paraná entre Buenos Aires y Rosario. Si la trayectoria de los puertos de estas dos metrópolis es bien conocida, no es el caso con respecto a los puertos de las ciudades medianas en su territorio intermedio. Así, el artículo propone estudiar las dinámicas espaciales, institucionales y funcionales de los procesos portuarios en este territorio, haciendo hincapié en dos escalas: el litoral metropolitano y la conurbación de Campana-Zárate. La hipótesis es que la estructuración litoral se realiza según un modelo original: las terminales portuarias, a la vez marítimas y fluviales, de las ciudades medianas del bajo Paraná son las más dinámicas y se especializan en tráficos ricos, tanto de importación como de exportación. Por lo tanto, estas ciudades portuarias se nutren de los procesos metropolitanos, pero también los estructuran como lugar de anclaje de los flujos globalizados. El primer objetivo es proponer una tipología minuciosa del centenar de terminales del litoral por medio de un Sistema de Información Geográfica (SIG). El segundo es presentar las relaciones entre los principales actores en los procesos portuarios. El caso de Campana-Zárate es muy revelador de estas a nivel municipal y varias visitas de campo y entrevistas han permitido entenderlas.
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 48-69
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2016-10-04T22:23:10Z
urn:hdl:filodigital/2466
Nodais do transporte rodoviário de carga na relação Brasil-Mercosul
Road freight transport; circulation; nodal and spatial selectivity; Brazil; Mercosur
Transporte rodoviário de carga
circulação
Nodal e seletividade espacia
Brasil
Mercosul
In structured analysis from the theory of geographical space, this article aims to demonstrate the peculiarities and territorial dynamics that confirmed the insertion of the nodal axis Uruguaiana-São Borja (RS) and the Foz do Iguaçu (PR) nodal point like centralities of road freight transport geographical network, whose territorial configuration consists of nodals and lines which together express the organization and structuring of this activity in the Brazilian social and spatial formation and show a selective spatial process that privileged certain points and areas in detriment of others, marked by concentration and action of its agents.
Em análise estruturada a partir da teoria do espaço geográfico, este artigo pretende demonstrar as peculiaridades e dinâmicas territoriais que corroboram a inserção do eixo nodal Uruguaiana-São Borja (RS) e do ponto nodal de Foz do Iguaçu (PR) como centralidades da rede geográfica do transporte rodoviário de carga, cuja configuração territorial é composta por linhas e nodais que em seu conjunto expressam a organização e estruturação desta atividade na formação socioespacial brasileira e evidenciam um processo de seletividade espacial que privilegiou certos pontos e áreas em detrimento de outros, demarcado pela concentração e atuação de seus agentes.
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; 150-166
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Revista Transporte y Territorio
1852-7175
Revista Transporte y Territorio; núm. 12 (2015): PUERTO Y CIUDAD; I